22/07/14

Kesihatan Ketika Hamil : Makanan Yang Dilarang Ketika Awal Kehamilan


bismillah dan alhamdulillah

hampir sebulan kan kita berpuasa. pejam celik dah nak raya pun. fuhhhh dengan cuaca yang tidak menentu, badan rasa lemau je. tambahan pula, selera makan semakin kurang. tapi bila fikirkan baby dalam kandungan, kene kuatkan semangat juga. 

sebulan sudah genap kandungan ina. alhamdulillah everything ok cuma alahan tu memang xboleh nak elak kan. hari ni ina rasa nak share pasal pemakanan la. sebab ina ada perasan satu benda taw. ina pun xanggap benda ni serius ataw perlu untuk semua. tapi xsalah rasanya kalau kita berkongsi dari pengalaman hidup.

pemakanan yang salah sewaktu mengandung boleh menjejaskan kandungan dan baby. betul ataw salah, ina tengok dari pengalaman akak ofis ina sendiri bukan sorang, tapi dua orang taw. 

akak yang first : dia dah tahu dia mengandung dua bulan dan itu adalah kandungan yang keempat. umur kandungan xpanjang sebab gugur before ina kahwin. subhanallah terkejut ina sebab bila ina tanya akak jatuh ke?? she says no!!!... but before kejadian ina baru teringat we all ada keluar minum2 hari tu. dia teringin sangat nak minum air kelapa muda. seriously kalau ina tahu time tu dia mengandung, ina akan larang. but, ina tahu after gugur... sangat sedih tapi akak tu kuat sebab dia cakap dah biasa gugur. tapi bagi ina yang baru dengar, rasa kesian :(

akak yang second : gugur seminggu selepas akak pertama yang ina cerita kat atas tu. dia gugur sebab terlampau penat. badannya kecil je.. dengan ina tingginya paras dada je. memang tuannya kecil molek, halus mulus. tapi disebabkan kepenatan, dia keguguran. bawak kereta manual dalam jam, mungkin satu sebab katanya. tapi, alhamdulillah semunya yang berlaku tu adalah pengajaran untuk ina.  allah lebih maha mengetahui..:(

sebagai manusia yang percaya pada QADA & QADAR allah kita kene selalu bersangka baik pada pencipta kita... allah maha besar!!

ina berkongsi dari apa yang mama ina nasihatkan. kalau ada sebarang percanggahan idea, correct me if i'm wrong hokkey!!!!.. :)
1. NENAS
2. TEBU
3. AIR KELAPA MUDA
4. TAPAI PULUT
kenapa xboleh makan kesemua yang diatas. hanya satu jawapan je sebab " TAJAM". tu la yang ina tahu. so, kalau kita dah tahu, buat apa nak cuba2 kan. lebih elok kita mencegah dari merawat insya'allah. 

kalau nak tahu lebih lanjut tentang pemakanan yang sesuai untuk ibu mengandung, boleh la try tengok kat SINI :)semoga bermanfaat.

~wasalam~

5 ulasan :

  1. Balasan
    1. terima kasih cik asma... i'allah... :).. dah lama x blogwalking.. hhehehhe

      Padam
  2. thanks for sharing! ina take care ye :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe.. ina sharing apa yang mama ina pesan je kak faezah. hope semuanya baik2 je kan. tq kak faezah... selamat kembali ke alam blogger..!!!!!!! :)

      Padam
  3. klau di awal kehamilan minum coconut shake blh ke?

    BalasPadam

love u ollz.... semoga kita terus berblogging :)