3/04/16

Jangan Ambil Mudah Dengan "Bentan"

Bismillah..
.
.
Rasanya kita ada janji dengan pembaca semua pasal kisah kita kena "Bentan" kan. Tak sure ada janji ke tak, tapi kita nak cerita juga. So, sebelum kita mulakan cerita kita baik korang hadam dulu pasal bentan ni kat SINI
.
.
Ok, kisah kita bermula bila kita dah masuk hari ke-4 berpantang. Disebabkan cuaca yang agak panas dan rumah simen a.k.a batu ni bila malam lagi panas kita dengan keras kepalanya tak nak pakai stokin dan selimut time tidur. Korang yang biasa pantang mesti tahu kan stokin tu wajib sesangat. Tapi, please beware la ya jangan degil macam kita ni. Padan muka kata mama kita ..!!!.
.
.
So, nak dijadikan cerita malam tu anak kita nangis nak menyusu. Suami kita tidur kat kepla kita sebab katil dah sempit. So, dia tidur kat atas kepala kita. Bukan "atas" kepala u ollsss... kita tidur atas tilam, tapi suami kita tidur atas lantai beralaskan toto Narita kat bahagian kepala kita. Korang faham-faham kan je la. Susah nak explain..hehehhehe.
.
.
Bila anak menangis, memang kita BF anak masa dalam pantang so, bila kita nak bangun tetiba macam tak boleh. Kaki dah cramp dan badan jadi sejuk sesejuknya dengan tetiba. Masa tu gagau la cari kain selimut. Tapi tak jalan selimut nipis. Kita suruh suami ambil comforter patchwork yang tebal. Baru la tahan sikit. Anak...???? Kita memang tak boleh bangun dah. Tengok je la anak menangis sampai tersedu-sedu. Sambil tu suami kita bagi FM kat anak kita sebab kudrat kita tak kuat.
.
.
Sattle susu anak, anak pun dah tidur, suami kita bangun dan buatkan kita susu panas dan tuam tapak kaki kita. Bila dah tuam tu baru lega sikit. Ya'Allah.. seksa sakit dan sejuk tu memang tak boleh nak digambarkan dengan kata-kata. Bagi yang biasa kena bentan ni tahu je la kan macam mana rasa dia.
.
.
Dalam berpantang, ada la 5 kali kita kena bentan urat. Sampai sekarang anak dah 2 bulan lebih sakit urat sebab "tarik" masa bentan masih lagi rasa lagi-lagi kat lutut. Mama kita cakap, nak hilang tu kena tunggu beranak lagi sekali. Mak aiihhhhh..biar betikkkk..!!. Tapi, serius weh memang sakit. Jalan sakit, lipat kaki sakit, bersila lagi la...Hurmmm sekarang kita kena tahan sakit la. Berurut..??? Tak payah cakap la.. dah masuk kali ke 10 kita berurut. Cuma tahan la sakit tu sekejap. 3 hari kemudian datang balik sakitnya.
.
.
Masa nak balik Melaka, mama kita bekalkan kita tuku batu. Katanya, kalau tak tahan tuku kat tempat sakit. Dua hari lepas, kita surrender angkat anak kita sebab dah sakit sangat. Masa tu kita jenjalan kat cowboy cari peralatan dapur. Masa nak tolak trolly tu rasa sakit sangat. Balik rumah kita bagi tahu kak ipar kita pasal sakit tu. Dia pula tolong panggilkan tukang urut untuk urutkan kita. Ok sikit sebab dia sengkak kita punya peranakan...Tapi, kita tak puas hati lagi sebab kaki kita still lagi sakit. So, kita ambil tuku yang mama kita kirimkan tu dan bakar atas dapur jap. Tuam sendiri seluruh badan.. baru la ok..
.
.
Huuuiiishh bahaya panahan bentan ni. Patutla mak-mak kita surun pantang betul-betul. Menyesal tak guna. Korang jangan jadi macam kita.. Kita tahu kita degil..sob..sob...sob.. Dan satu lagi bab ibu kaki. Kena jaga-jaga juga taw. Jangan sesekali korang pergi sepak bola pula time berpantang..hahhahahah. just kidding.. maksudnya, korang jaga la ibu jari kaki korang tu jangan bagi tersepak or disepak. Bahaya...!!! Boleh turun darah kau..!!! Ngeri bila mama kita cerita.
.
.
Ok la korang, kita pun dah mengantuk,. Lama kan kita tak update entry. Bukan apa, kita dengan suami ada projek baru. In shaa allah ada masa kita share kat sini ya... Doakan projek kami berjalan lancar...Wasalam

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

love u ollz.... semoga kita terus berblogging :)