26/09/12

~dHuHa~


  
 
Tahukan anda Solat Sunat DHUHA adalah satu amalan berbentuk sedekah?
Bagi tiap-tiap ruas dari anggota tubuh salah seorang di antara kalian harus dikeluarkan sedekahnya setiap pagi hari. Setiap tasbih (Subhaanallah) adalah sedekah, setiap tahmid (Alhamdulillah) adalah sedekah, setiap tahlil (Laa Ilaaha Illallah) adalah sedekah, setiap takbir (Allahu Akbar) adalah sedekah, menyuruh untuk berbuat baik juga sedekah, dan mencegah kemungkaran juga sedekah. Dan semua itu boleh diganti dengan dua rakaat solat Dhuha. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruha, no: 720.
so, cm ner niat dhuha yer??? meh sini kita tgok niat dia cm ner.....
bismilahirahmanirohim!!!
senang je kan....tapi law kita rasa cm susah sgt, nk bce kot jawi xpe, kita bce je maksudnya :)
 
lepas tu nk bce aper???? mudah je jwpnnya...xpyh kita nk fikir surah2 yg pnjg, cukup je dgn surah kecik dan kebiasaan digunakan dalam solat seharian kita 5 waktu....mudah kn???
tapi, sy xthu nk baca doa pe lepas solat dhuha. ok, sy pom masih baru n sedang menghafal doanya. tapi kebiasaanya sy bace doa untuk solat seharian je.... kita pom dh thu kan dhuha adlah waktu pintu rezeki terbuka luas, jd, kita selitkan doa kita dgn memohon "ya'allah kau murahkan la rezeki keluargaku, kawan2ku, muslimin dan muslimah dan tidak lupa juga untuk diriku" amin~ law rasa cm pendek je....jom kita tgok doa yg lebih afdal!! :)
 
"Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh"
 
 selamat beramal..... 
Dhuha itu,
Terang,
Pada cahayanya.

Terang,
Pada sujudnya,
Sang hamba,
Yang mendambakan,
Pandangan-Nya,
Pada doa,
Pada rintihan,
Pada pengharapan,
Yang mensyahdukan waktu Dhuha itu.

 Bukankah dahulu,
Ar-rasul,
Antara solat awalnya dahulu,
Adalah Dhuha itu,
Dan ayat yang menyejukkan jiwanya,
Di waktu sengsara derita,
Adalah ad-Dhuha jua?

Kerana di situ,
Pada cahaya Dhuha itu,
Kita akan temui sebuah kekuatan..

:)Nur Aisyah Zainordin:(


wasalam dari arenamuslimah.blogspot.com ~
 
 
 
 

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

love u ollz.... semoga kita terus berblogging :)