18/06/14

Senyum Je Ek!!!


bismillah
 dengan izin allah.. alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk melihat ciptaannya yg maha besar. dah lunch?? oppsss ina belum lagi.. masih awal lagi kan...so, dikesempatan ni ina nak sharing satu benda penting untuk B2B ataw wanita2 diluar sana yang telah merancang untuk berkahwin one day.



HUTANG!!!!sapa yang suka berhutang??? ina pun xsuka. cukuplah sekadar kereta yang berbaki 7 tahun tu je. masalah besar dalam hidup jika kita berhutang dengan manusia dan tidak jelaskan pada waktu yang ditetapkan. if berhutang dengan bank boleh diterima lagi excuse kan. tapi perlu ke berkahwin pun berhutang??


wow, demand sangat kalau hantaran depends pada kelulusan kan. memang xmasuk akal bagi ina. tapi tengok juga pada negeri. ada negeri dia ikut harga padi tahunan dan adat mereka. alhamdulillah negeri kelantan paling mudah depends pada pengantin je. mak dan ayah pengantin pun xmasuk campur. sebab semua bergantung kepada kemampuan lelaki.

masa ina dan suami berbincang pasal hantaran, kami sepakat nak meringankan beban masing2. memandangkan ina dan suami tak buat loan bank. so, kami akan gunakan hantaran tersebut untuk selesaikan segala hutang dan persiapan sepanjang majlis dikedua-dua belah pihak. 

kalau nk perkahwinan tu sampai kalah artis, nak grand or over grands memang sah kena berhutang la. tapi berbeza pula kalau korang anak orang kaya. ramai sekarang yang ambil jalan singkat untuk berhutang bila pihak pengantin perempuan meletak hantaran tinggi. tambahan pula, nak buat majlis nya kat dewan la, nak jemput vip la. jadi, kene besar besaran la majlis tu nanti. 


kerana nilaian yang terlalu tinggi ni la boleh buat lelaki diluar sana fikir 100 kali nk kahwin... hehehehe. be cool man.. kalau u olls berniat murni, untuk mendirikan masjid, mesti ur wife akan lembut untuk terima u seadanya i'allah.

hantaran kelantan, xsama macam sesetengah negeri. we all dapat hantaran sepenuhnya,dan hantaran tu xtermasuk dengan proses nak buat majlis dan makan2 semua. makan2 semua ditanggung sepenuhnya oleh pengantin perempuan. tapi kalau pihak lelaki ada bujet lebih, boleh la support cikit pengantin perempuan. sama2 meringankan beban. kata nak kahwin!!!!!.. hahahahah

alhamdulillah, selepas seminggu kami berkahwin kami dah sattle kan semua hutang yang dah bayar deposit. contohnya :

1. bridal balance RM900
2. kanopi RM1600
3. baju bridal RM100
4. dan sewaktu dengannya la.

tipu la kalau ina cakap ina xberhutang langsung majlis ina ni. ina bukannya anak datuk, bergaji besar. bekerja sekadar cukup2 makan kan. so, ina terpaksa pinjam dengan mak cik ina untuk sattle kan apa yang patut sebelum majlis. tapi after majlis ina dah sattle bayar semua.. alhamdulillah...

lepas kahwin, kami berdua hanya tersenyum riang. nak gi mana2 pun boleh sebab we all!!!!!!


hahahaha.... bebas tu tak sgt tapi, boleh la tersenyum...!!!!!! sekarang kami hanya perlu prepared masa depan dengan lebih teratur. tak boleh nak boros sangat sebab kita tak tahu kan bila allah akan bagi rezeki (anak) pada kita. persiapan awal tu tak merugikan.

kepada semua yang bakal berkahwin dan akan berkahwin, jangan terlalu  tertekan sebab semua manusia itu normal jika ada tekanan.  tapi ingatlah pada allah. kerana apa juga ujian dan nikmat yang diberikan akan ditentukan olehnya. jadi, selalu la berdoa dan bersyukur dengannya.


~wasalam~

4 ulasan :

  1. Wah ! Bestnya , kita sekarang pun ikat perut juga nak bayar itu ini. Hahaha. And yes duit hantaran memang kita rolling untuk majlis. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe..ikat perut tu sudah semestinya kak nadia... ina dulu pun, siap puasa isnin khamis.. tapi moments dia smpai sekrang ina xleh lupa... rupa2nya persiapan kahwin ni bukan la semudah yang kita sangka... :) gud luck utk majlis akak ye... ^^,

      Padam
  2. kite pun guna duit hantaran utk majlis... hueee masa kahwin dulu nak meminjam dgn org memang segan sikit..nak2 kalau makcik ke pakcik..sebab xde la rapat sgt..tpi tu la....xyah nak grand2 sgt majlisnye...lepas khwin tu yg ptg

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu sis misz sheyla... ina pun segan gila2. tapi mujur la makcik ina yg tawarkan. kalau nk tggu ina mintak, mmg xla.. tebal muka mama dan abah ina nanti... hehehe. mujur la ada yang memahami... alhamdulillah. lepas kahwin tu yang membawa kita ke arah mana kan sis ^^,

      Padam

love u ollz.... semoga kita terus berblogging :)