28/01/16

Alhamdulillah...Selamat Bersalin #Part 1

Bismillah..
.
.
Tanggal 7 Jan 2016, bersamaan 26 R.Awal 1437 lahirnya zuriat yang dikandung selama 9 bulan 3 hari bersama-sama linangan air mata kesyukuran kepada Allah s.w.t.
.
.
♡♡KRONOLOGI♡♡
.
.
05 Jan 2016 : Perut memang dah tak selesa. Asyik mengeras dan memulas. Kita kerap juga la ke tandas nak tengok kalau-kalau ada tanda nak bersalin, tapi langsung tak ada. Paling win win sekali seminggu sebelumnya kita asyik cirit-birit je. Dalam sehari wajib 2 kali membuang. Ada juga kita search pasal ni, dan ada yang cakap cirit-birit juga salah satu tanda nak bersalin kan. Masa ni kita dah overdue 2 hari dan malam tu juga suami kita naik bas nak balik jumpa kita dan bakal anaknya.
.
.
06 Jan 2016 : Suami kita sampai dalam Subuh pagi. Abah kita yang pergi ambil dia kat stesen bas, biasanya kita la tapi dah sarat dan sakit-sakit abah kita tak bagi. Takutnya terberanak dalam kereta.. hehhehe. Kita punya excited dah sebulan lebih tak jumpa suami sampai tak tidur dari kol 3 pagi sebab nak kejutkan dia takut terlepas stesen.. hehehhe.
.
.
Pukul 9 pagi, dah siap breakfast semua kita relax-relax jap kat ruang tamu depan. Suami kita dah ambil port nak topup tidur dia. Sambil relax-relax tu kita buat la senaman yang memang kita selalu amalkan untuk mudah bersalin sejak kandungan 37 minggu lagi. Tak selalu buat, tapi dalam seminggu ada la 2,3 kali kita akan buat. Contohnya duduk cangkung, rapatkan tapak kaki dan tunduk, bersujud dan ketuk ketampi.
.
.
Lepas je sattle senaman semua, kebiasaanya kita akan buat kerja rumah yang ringan-ringan. Macam jemur kain dan sapu sampah. Mama kita tak bagi buat kerja banyak sangat takut nanti nak beranak tenaga kurang. Tapi, kita rasa ok lagi masa tu. Selesai jemur kain, kita rasa lain macam je perut kita masa ni. Macam mengeras tak nak turun-turun. Kita takut false contraction je. Tu malas nak ambil kisah sangat. Bila dah pukul 10.30 kita rasa lain macam sangat-sangat dah. Sakit dari biasa, mengeras pun lain dari yg biasa. Tapi, sempat lagi kita, suami dan mama hantar adik kita naik bas. So, sempat la kita jalan-jalan dulu kat pekan pasir puteh ni.
.
.
Lepas solat zohor, kita ke tandas nak tengok kalau-kalau ada leaking atau tanda nak bersalin. Memang tak ada..Tapi perut mengeras dah kerap dan lama. Kita cuba try set contraction pakai Apps dalam fon. YESS... memang for sure sela contraction tu dah kerap. Menggelabah kita kejut suami kita yang baru je nak terlelap. Kita ajak dia pergi KK dulu untuk confirm kan. Dalam pukul 2.30 ptg macam tu, kita terus ke KK. Nurse buat timer set untuk contraction sekaligus cek jalan. Dah la kita ni first time nak beranak tak tahu cek jalan tu macam mana. Agak senak jugak oi... hahahhahaa.
.
.
Nurse yang cek jalan kita tu cakap dah 3cm. Mak aihhh.. tanda nak bersalin tak ada tiba-tiba dah 3cm. Anak ummi memang suka buat surprise. Nurse terus suruh kita refer hospital. Siap suruh pilih lagi nak hospital mana...hahahahaa. Tapi, diorang bagi suggestion kat kita suruh bersalin kat HUSM Kubang Kerian. Katanya lebih selesa, pakar pun ramai dan segalanya lengkap. Kita yang tak pernah ada pengalaman ikut je cadangan diorang..
.
.
Sattle nurse buat surat untuk refer hospital, kita terus balik rumah ambil baju yang dah siap pack. Cuma baju suami je tak pack lagi. Sebab kita tak tahu pula kena beranak jauh kan. So. Lepas je makan, dan solat asar kami berdua terus ke HUSM. Kononya nak suruh jalan terbuka cepat, sempat lagi kita singgah kat Mydin Kubang Kerian. Mydin pun betul-betul depan hospital..So, tak jauh mana pun. Kita sempat la beli roti dan air untuk makan-makan dalan wad kononnya.
.
.
Kita dan suami terus ke LR untuk bagi surat rujukan dari KK. Suami kita pergi buat pendaftaran. Diorang suruh kita salin kain bagai. Tapi kita pelik, mana baju pink hospital???... hahahhaha rupa-rupanya HUSM tak sedia semua tu ye. Kita akan pakai baju sendirian berhad dan berkain batik je. Simple habis kau.
.
.
Nurse dan doktor pelatih yang incharge kita cek jalan dah 4cm. Cepatnya lahai.. Dalam hati baby dah tak sabar nak keluar kot. Mulut tak habis-habis berzikir dan berdoa biarlah semuanya dipermudahkan.
.
.
Be continued..♡♡♡
Wasalam

6 ulasan :

  1. Alhamdulillah keyna dan selamat jadi ummi..tahniahhh !

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah keyna dan selamat jadi ummi..tahniahhh !

    BalasPadam
  3. Tahniah...dah jadi mak orang...hihi cepat sambung xsabar nk bace

    BalasPadam
  4. wahh tak sakit dah 3cm ye.. bestnya! kita tunggu hari je ni.. sabtu ni due tapi xde tanda2 lagi

    BalasPadam
  5. wahh tak sakit dah 3cm ye.. bestnya! kita tunggu hari je ni.. sabtu ni due tapi xde tanda2 lagi

    BalasPadam
  6. alhamdulillah...slmt bersalin dh....slmt berpantang...

    BalasPadam

love u ollz.... semoga kita terus berblogging :)