2/01/16

Azam 2016

Bismillah..
.
.
Setiap tahun tulis azam, tapi laksana ke idok tak tahu la.. itu kita cakap kat diri kita la. Orang lain yang berjaya capai azam dia 2015, tahniah kita ucapkan.
.
.
Kita sebenarnya banyak dalam kepala nak buat tahun 2016. Lebih-lebih lagi bila ekonomi sekarang tak stabil kan. Lagi la nak improve kehidupan dan masa depan. Haissssh kesian tengok suami bila tunggang tonggek cari rezeki. Walaupun, kita tak pernah dengar dia mengeluh, putus asa dan sebagainya tapi kita tahu kita perlu do something yang dapat kurangkan beban suami kita.
.
.
In shaa allah tahun ni kan dah bertiga, jadi masa tu memang terhad. Kena pandai agih dan bahagi biar sama cukup. Tak nak la nanti 100% attention tu pada our child je. Nanti suami cakap apa pula... In shaa Allah yang tu kita akan usahakan..
.
.
Azam tahun ni...Hurmmm paling top dalam fikiran of chos la nak kerja... hahhahaha. Rasa dah lama otak ni tepu. Tapi, tak tahu la bidang kita ada chance ke tak. Kita dah bincang dengan suami, kalau bidang kita tak ada, kita nak kerja je apa-apa pun tak kisahlah cashier pasar raya sekalipun. Asalkan lepas buat belanja family. Suami sedih juga bila kita cakap gitu. Macam dia tak mampu nak bagi kita kemewahan. Itu silap orang lelaki... Wanita bekerja bukan sebab dia rasa laki dia tak mampu taw, tapi wanita ni nafsu dia 9. Time dapat gaji, dalam kepala 1000 benda nak beli...hahahaha. So, nak elak dari suami terbeban kan lebih elok kalau isteri ada pendapatan sendiri. Ni pendapat kita la... Tapi yang jadi full time housewife memang kita respek.. Don't worry kita pun pernah jadi housewife. Housewife la adalah pekerjaan yang paling mulia...
.
.
Keduanya, request untuk tahun ni, kita ingat nak berniaga la kecil-kecil. Macam dulu-dulu masa jual skirt chiffon kan. Rindu juga zaman berniaga dulu. Boleh kenal orang, perangai orang, macam-macam orang dapat kenal. For sure, kena ada modal la dulu. Suami nak bagi kita modal, tapi kita tolak sebab kita rasa macam nak usaha sendiri dan kumpul modal. Kalau tak cukup baru mintak bantuan rakyat suami isteri... hahahaahhahaaha.
.
.
Ketiganya pula, kita nak pindah....sob..sob..sob. Yes!!! Kita rasa dah sampai masa kami berdikari sebagai suami isteri. Tapi tu la, sewa sekarang boleh tahan juga kan. Yang ni, kita kene fikir sedalamnya dulu. Harap-harap ada la rezeki anak...
.
.
Keempatnya, kita nak jadi isteri, ibu dan anak yang berguna. Ni azam kita tiap-tiap tahun. Tiap tahun doa yang sama. Harapnya Allah dengar doa kita, dan tetapkan iman kita. Berhijrah ke arah lebih baik itu pasti. Semakin meningkat usia, semakin banyak ujian dan cabaran hidup. Mental dan emosi kene jaga.. Lebih-lebih lagi bila dah ada anak kan. Kene cover sikit-sikit sifat amarah dan bengis.....hehehhehe. Memang kita garang, tapi bertempat la.
.
.
Tu je la kot azam kita 2016. Azam ni dikongsi bersama suami...hahhaahaha. Sebab suami cakap tulang belakang dia adalah isteri. In shaa allah kita akan usaha jadi tulang belakang suami dan ringankan beban tulang yang dibawa tu.. Pening pula bila baca apa yang ditulis. Jangan muntah dah la... Selamat berazam semua. Jadikan azam2 korang tu pemangkin hidup korang taw. Chayookkk...
.
.
Wasalam

2 ulasan :

  1. hihi good luck. Yap btol ekonomi sekarang ni tak menentu. Makanya sy yang dah bekerja pun nak cari pekerjaan kedua yang mn boleh part time nk buat sikit2 la untuk tambah pendapatan lagi. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul kak hanis. Kene usaha buat dua kerja kan... saya pun harapnya ada la rezeki anak... nak kerja..uhuhu

      Padam

love u ollz.... semoga kita terus berblogging :)