29/04/16

Ak Junior : Bag Diaper Haziq

Bismillah..
.
.
Anak baru je tidur, Ummi pun dah rasa mengantuk juga. Tapi, nak tunggu Baba Haziq balik berniaga dulu baru boleh tidur
dengan tenang. So, sementara tunggu kekanda pulang bekerja rasa nak up satu entry. Sebenarnya, entry ni dah lam tersimpan rapi dalam draft. Tunggu masa nak launching je. Gitu...!!!!!
.
.
Awak-awak tengok tajuk pun dah tahu kan apa yang kita nak share. Yela, awak-awak semua dah ada pengalaman. Kita baru setahun jagung jadi Ummi. So, banyak benda kita kena research, kena kaji, kena cari dan gali sendiri. Bukan kita merungut sebab jadi Ummi ya, cuma kita takut kalau-kalau kita tak dapat bagi yang terbaik untuk anak, macam mak kita buat kat kita sampai la kita semua besar panjang dan dah ada keluarga sendiri..
.
.
Benda penting sekali bila nak keluar rumah, kita memang make sure barang Haziq sattle dulu. Siapkan dia, dan kenyangkan dia. Kalau tak, dia dah pandai mengamuk sekarang. Mungkin perubahan bulan kata orang-orang tua kan. Tak apa, tu cara anak kita membesar kan.
.
.
Dulu, masa Haziq sebulan dua kita tak banyak pun bawa barang dia kalau nak jenjalan. Tapi, lepas kita ajar dia minum botol terus tak nak direct feedings. Sedih sangat...kalau direct BF, sampai muntah-muntah loya. Sedih kita.. Silap kita juga sebab tak beli breast pump awal-awal.
.
.
Now,susu dah drop. Kalau picit memang ada cuma tak banyak. Jadi, Haziq dah sebulan setengah dah fully FM...hurmmmm kalau ada rezeki nak susukan dia semula.
.
.
Ok la, dah termasuk bab lain pula. Tapi, ada kena mengena juga sebenarnya. So, meh kita up satu pic dulu okkkkkk...
Haaaa...nampak kan. Kita dah guna large tu. Kalau tak nampak lagi tak tahu la. Kita explain satu persatu biar korang tahu apa yang kita isi tu. So, tak nampak pun tak apa la, korang baca je sampai habis. Tak nak baca pun tak apa..sob..sob..sob..
.
.
1. Kita isi dengan changing mat dan toilettries. Pentingnya kedua benda ni pasalnya, hari tu kita pergi mall. Ditakdirkan Haziq melepaskan hajatnya tak kira tempat. So, nak ke baby room dah jauh. Kena naik lift bagai. So, jawabnya ke tandas je la Ummi tukar lampin Haziq. Tapi, sedihnya kalau tak bawa changing mat alamatny korang kena alas anak dengan kain lampin or something yang munasabah ok...
.
.
2. Pampers dan tisu basah. Waa ni la paling utama. Tak ada pampers naiya weh... Paling kuno pun kena spare dalam dashboard kereta. Tu yang kita spare dalan diaper bag dia banyak. Nampak kurang 2,3 keping terus topup. Tak nak la nanti terbantut la window shopping kami... hahahahhah. Tisu basah tu banyak kepentingan dia. If, Haziq poo poo memang kena guna air la kan nak cuci. Tapi, kalau kencing kita lap je pakai wet tissue. Bukan tu je, lepas makan nak lap mulut, lap tangan dan sebagainya untuk mengelap la. Memang penting...
.
.
3. Korang tengok kosong je kan. Tu pasal pic diambil waktu malam. So, malam membuta ada ke orang pergi mall..?? Eh ada.. nak tengok night movie. But not us la... hahahaha. Part yang kosong tu, kita isi segala kelengkapan susu Haziq. Dari susu, botol susu dan thermos susu. Tu pasal kita dok pot pet pot pet kat atas tu. Kalau dulh sikit je keba bawa kalau nak jenjalan. Tapi sekarang dah macam bag balik kampung..haaa amek kau..!!!
.
.
4. Korang nampak kosong jugak kan.. Haaaa tu part kita isi thermos air panas. Dah bawak susu, tak bawak air panas memang cari masalah. Kalau lepak kat warung boleh la mintak kat kedai makan tu. Kalau kena time tu korang lepak kat tempat yang impossible korang nak dapat air panas macam mana???... huissshh kena pastikan betul-betul ok korang tak tinggal benda wajib bagi FM.
.
.
5. Ok ni nak kata wajib or tak kita tak sure la. Tapi, bagi kita baik "sediakan payung sebelum hujan". Part yang NO 5 tu kita letak persalinan haziq. Ronpers, baju tidur, stokin dan tuala kecil. Pernah terjadi masa Haziq dua bulan lebih. Kita dan mama jenjalan kat Kota Bharu. Sekali Haziq Poo Poo habis baju, car seat dan mama kita sekali.. hahahahaha. Masa tu langsung tak spare baju, tuala dan toilettries. Kita sebakul kena bebel dengan Mama. So, mula dari situ la kita mula muhasabah yang kita dah jadi mak mak ni kena dahulukan keperluan anak..
.
.
6 & 7. Tu tempat kita letak barang kita je. Macam lipstick, compack, roll perfume, fon, usb, tisu, modem wifi dan beg duit cenonet kita. Tapi, kadang-kadang kita tumpang porch bag suami kita je. 
.
.
Sattle sudeh... Kita tak tahu la kalau-kalau ada lagi benda wajib yang kita tertinggal. So far, tak ada lagi la yang menganggu window shopping kami... hahahahaha. Nasib la Hazi dapat Ummi Baba yang suka window shopping. Ala... WS je oun, bukan habis duit kan. Cuma dapat la extra kaki penat berjalan...choiiii
.
.
Ok la, Baba pun dah balik jadi Ummi pun nak beradu la ya. Nanti ada kelapangan di masa akan datanvmg Ummi up lagi entry baruuuuu.... see ya...Wasalam

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

love u ollz.... semoga kita terus berblogging :)